Pe urmele ultimelor fecioare – bărbat din Balcani

Balcaniul constituie un adevărat laborator etnologic în aer liber, plin de surprize și provocări, dar și de erori de judecată și terenuri eșuate. Subiectul despre care vom discuta în această postare s-ar putea încadra unei etnografii a situațiilor excepționale, prin raritatea actuală și prin extremismul alegerii individuale. Să-i spunem așadar pe nume: Fecioara – bărbat sau alegerea unei femei de a trăi în “pielea” unui bărbat (Articol via )

Priviți cu atenție personajele din trailer-ul documentarului He/She/He a lui Jill Peters. Prima încercare de a categoriza acele chipuri în semnul genului (masculin sau feminim) te poate duce mai departe de adevăr decât ai crede. În primă instanță judecarea este vizuală pe baza unor coduri (vestimentar, fizionomic, comportamental, habitual).

mikas-karadzic

Sursa foto: zagria.blogspot.ro

Personajele principale nu sunt de fapt bărbați, ci femei care au ales sau le-a fost dat să trăiască în postura unui bărbat. Dacă transferuri de rol există destul de des chiar și în societatea noastră (de exemplu văduva care devine capul familiei și gospodăriei), aici transformarea merge până la identificarea din punct de vedere fizic și mental cu sexul opus. Apare și necesitatea celibatului, de obicei dublat de virginitate.

Virginele jurate pot fi incadrate geografic în arii patriarhale, cu organizări de tip kin – trib, din Muntenegru, Kosovo, Metohia și Nordul Albaniei. Din punctul de vedere al populației, s-au observat astfel de cazuri la sârbi, muntenegreni și albanezi, ortodocși, catolici sau musulmani. Totuși, este posibil ca astfel de cazuri să apară și în alte regiuni sau țări.

Se presupune că acest fenomen este legat de Kanuni I Lekë Dukagjinit (Kanun), un cod de cutume, care reglementa căsătoria, familia, statutul bărbatului și femeii în societate, tipologia muncilor pentru cele două sexe etc.

În societățile tradiționale din sudul spațiului balcanic, acolo unde nu existau moștenitori de parte bărbătească, apărea posibilitatea ca o fată/femeie să declare că devine bărbat, sau chiar părinții o declarau băiețel încă de la naștere. Ea trebuia să se îmbrace și să se comporte ca un bărbat, având și aceleași drepturi (inclusiv să poarte ceas sau să voteze). Trebuia în schimb să-și jure virginitatea. De aceea, ele se numesc VIRGINE JURATEvirgjinéshë(Albania) tobelija (Bosnia), tybeli (Kosovo),  sadik (pentru cele musulmane) etc. Pentru alte detalii, puteți citi cartea  Women Who Become Men: Albanian Sworn Virgins de Antonia Young.

Predrag Šarčević  identifică în articolul Sex and Gender Identity of “Sworn Virgins” in the Balkans două tipuri de virgjinéshë: cele crescute din copilărie precum băieții și cele care, la un moment dat, se reconstruiesc din punct de vedere psihologic în postura de bărbat.

René Grémaux pune în discuție subiectul acestei inversări de gen și rol în Mannish women of the Balkan mountains: Preliminary notes on the “sworn virgins” in male disguise, with special reference to their sexuality and gender-identity.

Încă de la mijlocul secolului al XIX-lea s-au întâlnit / documentat situații de celibatare (de preferabil virgine) care au adoptat îmbrăcămintea bărbătească, ocupațiile bărbătești, s-au comportat ca niște bărbați și au fost recunoscute public ca atare.

Iată câteva cazuri descrise de René Grémaux. Continuarea, aici

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *